fbpx

Slik får du flere følgere på TikTok i 2024!

Enten du er en som ønsker å bygge et personlig merke, eller en bedrift som sikter mot å nå ut til nye kunder med dine sosiale medier, tilbyr TikTok en enestående mulighet for vekst i 2024. Algoritmen er designet for å gi selv de minste kontoene en mulighet til å gå viralt. I denne artikkelen vil vi gi deg gode tips og strategier for å hjelpe deg med å vokse din TikTok følger base. Så enten du er ny på TikTok, eller ser etter å ta kontoen din til neste nivå, les videre for innsikt som vil hjelpe deg å nå dine TikTok mål og tiltrekke deg mulige følger.

Slik får du flere følgere på TikTok i 2024!

Kjenn din målgruppe og skap innhold for dem

TikTok er en kombinasjon av ulike kulturer, aldersgrupper og interesser, med over en milliard aktive brukere. Fra Gen Z til den eldre generasjon, plattformen har noe for enhver, men hvis du ønsker å vokse din følger base, er det avgjørende å forstå hvem du skaper innhold for.

Å kjenne ditt publikum gjør at du kan gjøre ditt innhold mer engasjerende, ettersom du vet hva som tiltrekker seeren. Start med å undersøke i dine tiktok analyser, altså tall fra hvem som ser på videoene dine. Se etter mønstre i alder, kjønn og lokasjon av dine følgere. Er de stort sett tenåringer som er interessert i mote? Er de voksene som elsker å reise? Når du har identifisert ditt publikum, tenk over hva de ønsker å se samt hvordan de ønsker å bli engasjert.

Skap innhold som taler til dem. Når du kjenner ditt publikum, er neste steg å identifisere din nisje. For eksempel, hvis dine følgere er interessert i Fitness, vil en video om din treningsrutine ha større innvirkning enn en tilfeldig reisevideo. Spør deg selv alltid, “Vil min målgruppe finne dette verdifullt eller underholdende?”

Ikke vær redd for å eksperimentere. Test ulike typer innhold for å bestemme hva som får mer engasjement, dette er en strategi mange TikTok influencere har lykkes med. For eksempel, hvis du er usikker på om ditt publikum foretrekker komediesketsjer eller «hvordan gjøre» videoer, prøv å poste begge og se hvilken video som skaper mest engasjement.

Delta i trender

Å delta i trendende utfordringer eller bruke trendende lyder kan resultere i at videoen din blir fremvist på For You Page (FYP), TikToks hovedfeed og eksponentielt øke din rekkevidde.

TikTok trender er mer enn bare virale klipp eller lyder; de er muligheter for å vise frem din kreativitet, nå et bredere publikum samt øk din sannsynlighet for å gå viralt. Men husk, trender er tidsfølsomme. Jo tidligere du hopper på, jo bedre.

Å holde et øye med FYP er en god start, men stopp ikke der. Følg populære skapere og influencere, sjekk ut trendende hashtags i din nisje, og vær oppmerksom på lydene som blir brukt gjentatte ganger.

Selv om det er fristende å hoppe på hver trend, er det viktig å opprettholde din merkevares autentisitet. Spør deg selv, “Er det å delta i denne trenden i tråd med min merkevares verdier og følelse” Hvis svaret er ja, gå for det. Hvis ikke, kan det være best å sitte denne ut.

TikTok trends

Start en serie (vårt beste tips)

Selv om enkeltstående videoer kan være morsomme og engasjerende, har de somoftest lite å si på kontoens helhet. Å starte en serie på TikTok kan tilby en følelse av kontinuitet som trekker publikummet ditt tilbake for mer.

En innholds serie er en kjent strategi på sosiale medieplattformer og er i bunn og grunn en rekke sammenkoblede videoer som spinner rundt et sentralt tema. Det kan være så enkelt som en “Dagens tips”-serie. Nøkkelen er valg av tema, tone og publiseringsplan for innholdet ditt. Nøkkelen for å lykkes med en slik serie er å skape snakke rundt et tema som er såpass bredt, slik at også seerne kan kommentere hva de ønsker å høre mer rundt neste gang. F.eks. dersom du opererer innen trenings nisjen kan du lage en serie med ulike treningstips og utførelser.

Trinn for å skape en vinnende serie:

  • Definer din plan: Det første steget i å skape en serie er planlegging. Hva er det overordnede temaet? Hvor mange videoer vil det inkludere (dette er bare ca, ikke et must å vite nøyaktig)? Hva er oppfordringen til handling? Skisser en grov oversikt og begynn å fylle inn detaljene. Husk, innholdet skal være engasjerende og interessant nok til å få seerne til å ønske å se videre i serien.
 
  • Finn ut en Hook samt CTA: Hver god serie har en krok (hook) eller en grunn for seerne til å ønske å se neste video (CTA). Dette kan være en cliffhanger, et ubesvart spørsmål, eller en utfordring stilt til publikum. Bruk denne kroken til å holde seerne engasjerte og komme tilbake for mer. F.eks. innad i treningsbransjen som nevnt over kunne man ha avsluttet videoen med «Følg meg videre for å holde deg oppdatert på nyttige treningstips»
 
  • Post konsekvent: Når du har startet serien din, hold deg til en konsekvent publiseringsplan. Enten det er daglig, ukentlig eller annenhver uke, hjelper konsekvens publisering med å bygge forventning og holder publikummet ditt engasjert.
 
  • Ikke vær redd for å endre kurs hvis noe ikke fungerer: Bruk tilbakemeldinger fra publikum og analyser for å ta datadrevne beslutninger. Kanskje serien din trenger en ny vinkel, eller kanskje det er på tide å avslutte og starte noe nytt. Vær fleksibel og villig til å tilpasse deg.
TikTok serie

Bruk hashtags relatert til din nisje

Hashtags er ikke bare et trendy tillegg, men de er et verktøy for å skape synlighet på TikTok. Å bruke de riktige hashtagsene gjør det lettere for målgruppen din å finne innholdet ditt, og øker dermed mulighetene dine for å oppnå nye følgere.

Å velge de riktige hashtagsene er en balansegang. Det anbefalte antallet hashtags er to til fem per innlegg. Du vil inkludere en blanding av generelle, nisjespesifikke og trendende hashtags. Generelle (men relevante) hashtags gir videoen din muligheten til å treffe en bredere seerbase, nisjespesifikke tiltrekker et målrettet publikum, og trendende hashtags kan gi deg ekstra visninger.

I tillegg, hvis du har bygget en betydelig følger base eller ønsker å etablere sterkere merkevarebevissthet, vurder å lage en merkevare spesifikk hashtag. Tenk også på Hashtags som en måte å kategorisere videoen din i søkefeltet. TikTok har sin egen type SEO hvor hashtags er med på å kategorisere hva videoen din omhandler. SÅ om du har en treningsrelatert video, er det anbefalt og ha med treningsrelaterte hashtags.

Noen tips for bruk av TikTok hashtags:

  • Bruk relevante hashtags som stemmer overens med innholdet ditt..
  • Hold et øye med trendende hashtags og delta når det er relevant.
  • Ikke spam bildetekstene dine med irrelevante eller altfor generelle hashtags.
TikTok hashtags

Bruk trendy musikk

En av de unike egenskapene til TikTok er det omfattende biblioteket av musikk og lyder som skapere kan bruke. Å bruke trendende musikk kan ikke bare gjøre videoene dine mer engasjerende, men også øke sjansene deres for å bli virale. Vi har selv oppnådd mange tusen visninger ved bruk av trendy sanger på TikTok plattformen.

Trendende musikk kommer ofte med sitt eget sett av trendende utfordringer og videoer. Ved å bruke en populær sang, hopper du i hovedsak på en trend som allerede har et innebygd publikum og øker videoens synlighet, men videoen din trenger ikke å inneholde slike utfordringer for at den skal være relevant.

TikToks algoritme har en tendens til å favorisere videoer som bruker trendende musikk. Dette er fordi disse videoene er mer sannsynlig å bli engasjert med, delt og lagret, alt som algoritmen vurderer når den bestemmer hva som skal vises på ‘For You’-siden. Husk at algoritmen til TikTok har som mål å holde deg lengst mulig på plattformen.

Musikk er mer enn bare en lydopplevelse på TikTok, de er et strategisk verktøy som kan ha betydelig innvirkning på videoens ytelse. Ved å bruke trendende musikk og lyder fremfor å poste originale lyder, gir du innholdet ditt et forsprang i TikTok-algoritmen og øker videoens potensielle rekkevidde og engasjement.

Publiser videoene dine på riktige tidspunkt

Du har jobbet hardt for å lage en flott TikTok video, men når bør du trykke på “Post”-knappen? Tro det eller ei, timing kan være en faktor for hvor godt videoen din presterer. Å publisere TikTok videoer på de riktige tidspunktene kan hjelpe videoen din med å nå et bredere publikum og øke sannsynligheten for å gå viral.

For å maksimere videoens rekkevidde, bør du sikte på å poste i timene når målgruppen din er mest aktiv på TikTok. Dette betyr vanligvis mellom klokken fire og fem på ettermiddagen midt i uken, men det kan variere avhengig av din spesifikke målgruppes demografi. Her er en liten kalender over når gjennomsnitts personen er aktiv på TikTok fra Buffer, men husk at dette ikke gjelder alle nisjer.

Hvis du har en global følger base, kan tidssoner komplisere ting. Du må kanskje eksperimentere med å poste på forskjellige tidspunkter for å se når du får best engasjement. Noen skapere poster til og med videoer på forskjellige tidspunkter for å nå publikum i forskjellige tidssoner. Vi anbefaler å publisere videoen på ulike tidspunkter samt dager for å se når kundegruppen responderer best.

Når skal man poste på tiktok

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *