fbpx

Derfor bør du bruke Google Ads i 2024

I mange år har Google Ads vært en betydelig ressurs for markedsførere, bedrifter samt enkeltpersoner og betraktet som en av hovedplattformene for digitale kampanjer, men hva med nå? Mye har endret seg i den digitale verden siden Google først lanserte Google Ads (tidligere Google Adwords) tilbake i 2000.

Når vi beveger oss videre inn i 2024, er det helt naturlig å lure på om en tjeneste som har eksistert i over 20 år fortsatt er verdt det, uavhengig av hvor utbredt den fortsatt er. Dersom Google Ads er verdt det for en person eller bedrift er svært subjektivt, så vi kan ikke svare på det spørsmålet direkte for hver nisje, men det vi kan gjøre er å legge frem et overblikk, samt grunne hvorfor vi mener at du bør bruke Google ads i 2024. 

Google ads

Hvordan fungerer Google Ads i 2024?

Google Ads forblir en av de mest populære og utbredte betal-per-klikk (PPC) annonseringsmulighetene, og det fungerer fortsatt i hovedsak på samme måte som alltid (selvfølgelig noen endring med tracking, oppsett, lover, strategier ovs). For å se på det grunnleggende, velger du målrettede søkeord og byr på dem, basert på hvor mye penger du er villig til å bruke per klikk. Du velger søkeord som er spesifikke ord eller fraser som ofte brukes i søkeforespørsler relatert til produktet eller tjenesten din.

Når en bruker utfører et søk, som inneholder dine søkeord, vil annonsene dine vises over organiske søkeresultater på SERP (søkefeltet i Google). Dette øker betydelig sjansen for å tiltrekke nye kunder basert på søkeordene de skriver inn i Google-søket.

Søks annonser vises også på Google Play, Google Maps, Google Images og til og med på Google Shopping-tabben.

Med Google Display Network kan du utvide rekkevidden din med målrettede visningsannonser som publikum vil se når de surfer på favorittnettstedene sine (bilder på siden eller toppen av nettsider). I 2024 kan du også annonsere på YouTube, Gmail, shopping seksjonen og mye mer!

Du betaler aldri for annonser som vises men ikke klikkes på, men du må betale uansett om den klikket konverteres til et salg.

Er Google Ads virkelig verdt det?

Med over 3,5 milliarder daglige brukere og over 1,2 billioner søkeforespørsler per år, er Google per nå, den mest populære og brukte søkemotoren i verden.

Med 1,2 billioner søkeforespørsler per år, 3,5 milliarder daglige brukere og 40 000 søk per sekund, er det trygt å si at Google Ads tilbyr et nærmest ubegrenset antall muligheter, for markedsførere samt bedrifter som ønsker å øke merkevarebevisstheten og salget (Det må da selfølgelig bli gjort på en riktog og strukturert  måte). Så er Google Ads virkelig verdt det? Det korte svaret er: Absolutt. Google Ads er verdt det, fordi de gir en kostnadseffektiv måte for bedrifter i alle størrelser å nå et nærmest ubegrenset, målrettet publikum. De er ekstremt fleksible, og du kan starte, stoppe, pause eller til og med justere budene dine når som helst. La oss dykke dypere inn i hvorfor det er verdt det i 2024.

Google søk

Resultatene kommer raskt

De som ikke liker ideen om betal-per-klikk-annonsering, sier ofte at det ikke er verdt det, ettersom du kan drive trafikk like effektivt med SEO.

Og ja, SEO er utvilsomt viktig og bør være en betydelig del av en vellykket markedsføringskampanj, men PPC alternativer som Google Ads gir resultater mye raskere sammenlignet med SEO. Søkemotor optimalisering er en mer langsiktig investering og en strategi for virksomheten som gir langsiktig verdiskapning. Vi mener at en god strategi ville bruke begge deler av den grunn. Tenk på PPC som en måte å få ballen til å rulle mens du fortsetter å spille det lange spillet med SEO. Men som sagt er Google Ads en utrolig god metode for å oppnå raske samt langvarige resultater. Vi anbefaler basert på egen erfaring å la hver annonse stå i minst 1-2 uker før du vurderer resultatene slik at den får optimalisert seg.

Et stort potensiale

Google Ads er uten tvil en skalerbar markedsføringsstrategi med millioner av søkeord å by på, og nye legges til daglig. Det betyr at potensialet for målgruppen din er enormt! Dette gjelder også for bilde annonser, video annonser osv. Når du byr høyere, kan du øke posisjonen din (altså hvor du er plassert i SERP). Så hvis du er i posisjon fire, øk budet ditt, og du kan hoppe til posisjon to. Basert på erfaring kan det også hjelpe å endre budstrategien for å teste om dette hjelper på plasseringen.

Det er ikke nødvendigvis alltid budsjettet som har noe å si. Dersom annonsen er satt opp dårlig vil ikke et godt budsjett være nøkkelen til suksess. I det siste har også YouTube Shorts hatt en enorm vekst med tanke på antall brukere, noe som resulterer i billigere klikk, konverteringer og visninger. Vi har skrevet en egen blogg om dette og mener at YouTube Shorts har enormt potensiale. Spesielt i en verden der vi ønsker korte og engasjerende videoer.

Imponerende ytelsesmåling og analyse

Google Ads programvaren er et gratis verktøy fullt av verdifulle og innsiktsfulle analyser innebygd. Det lar deg enkelt A/B-teste annonsetekst og landingssider for å maksimere resultatene på annonsene dine. Det er hvert å merke seg at kampanjer som P-max (Performance Max) Gjør automatiske tester for deg. 

Statistikken for annonsene forteller deg ikke bare hvordan de presterer, men anbefaler også hvilke endringer som kan gjøres for å forbedre resultatene dine (Alle anbefalinger er ikke egnet deg som bedrift selv om Google anbefaler det). De gir deg informasjon om gjennomsnittlig kostnad per klikk, annonsens posisjon, konverteringsfrekvensen og mye mer.

Du kan se klikkfrekvensen (CTR), kostnad per konvertering (CPC), søkevolum for søkeord, annonsens kvalitetspoeng og rangering av annonsens posisjon med et øyekast. Det er lett å se hva som fungerer, hva som ikke fungerer, og tilpasse seg deretter.

Ved å koble Google Ads til Google Analytics kontoen din, kan du sammenligne PPC og organisk søkedata. All denne informasjonen kan hjelpe deg med å bruke markedsføringsbudsjettet ditt smartere og gi dataene som støtter beslutningene dine. Vi anbefaler også å bruke Google Search Console for å sammenligne organisk søketrafikk bedre enn å bare bruke Google Analytics. For at Google verktøyene skal fungere, er det også kritisk at de er satt opp riktig, det samme gjelder konverteringer.

Google analytics

Google ads er relevant for alle

Mange antar at personen/bedriften med det største budsjettet vinner, men det er ikke alltid tilfelle. Google prioriterer faktisk kvalitet og relevans når de bestemmer hvilke annonser de skal vise, akkurat som de gjør med organiske søkeresultater.

I Googles øyne: jo mer relevant annonsen er for brukerens søk, desto bedre vil brukeropplevelsen være. Og en bruker som har en god opplevelse, er mer sannsynlig å fortsette å bruke Google som søkemotor.

Derfor anser Google annonsens kvalitet og relevans som like viktig som maksimal bud per klikk. Så høykvalitets, optimaliserte annonser trenger ikke å by like høyt som annonsører som lager dårlige, irrelevante, lavkvalitetsannonser. Vi ønsker også å legge vekt på at Googles anbefalinger for annonsen din ikke stemmer 100% hver gang. Google ser bare på sine standarder, men måler ikke dette opp mot dine mål og bedriftens mål. Det er alltid viktig å ta anbefalingene med en klype salt før du velger å eventuelt implementere dette.

Relevans + Brukeropplevelse = Kvalitetspoeng Maksimal

Bud Per Klikk + Kvalitetspoeng = Annonsens Rangering

Så annonser med den beste kombinasjonen av kvalitetspoeng og CPC får den beste annonsens rangering.

Google Ads er tilgjengelige i et bredt spekter av formater

Google Adwords ble opprinnelig lansert tilbake i 2000 med tekstbaserte annonser (søke annonser). Selv om mange av de originale elementene fortsatt er der i dag, tilbyr Google Ads nå tonnevis av funksjoner, designet for å hjelpe brukere med å konvertere samt skape nye kunder. Med ting som banner ads, Google anmeldelser, lokasjonstargeting, annonsutvidelser og shoppingannonser for e-handel, tilbyr plattformen nå en utrolig tilpasning og kontroll over annonseopplevelsen.

Uansett hvilken bransje du er i, er det stor sjanse for at du vil oppdage funksjoner designet for å gjøre tjenestene og produktene dine mer attraktive for målgruppen din. Noen av de ulike formatene som kan brukes inkluderer for eksempel søkeannonser, shoppingannonser, videoannonser, bannerannonser (bilder øverst på nettsteder), e-postannonser, osv. Vi anbefaler å teste YouTube Shorts annonser for rekkevidde og søks annonser for konverteringer. 

Google formater

Målretting av lokale og nisjemarkeder

Dersom du har en lokal bedrift med en nettbasert tilstedeværelse, gir Google Ads deg en fantastisk mulighet til å nå potensielle kunder i ditt lokale samfunn. Med Google Ads kan du aktivere steds- og anropsutvidelser, vise adressen din og inkludere et klikkbart telefonnummer. Du kan til og med aktivere geografiske begrensninger for å fokusere på det lokale markedet ditt og unngå konkurranse med store, nasjonale merker.

Hvis du er i et nisjemarked, gir også Google Ads fordelen av å være nøkkelord spesifikk. Dette gjør det mulig for deg å treffe målgruppen din bedre, slik at annonsen din vises for de rette menneskene, noe som resulterer i lavere annonsekostnader samt økte konverteringer. Vi anbefaler etter erfaring at hvis du har en lokal butikk eller en nisjebutikk, er søkeannonser nøkkelen. Da er det viktig å teste mellom lange søkeord samt kortere og mer presise søkeord.

Konklusjon

Så er Google Ads egentlig hverdt det? Absolutt! Google Ads er verdt det fordi de gir en kostnadseffektiv måte for bedrifter i alle størrelser å nå et nærmest ubegrenset, målrettet publikum. De er ekstremt fleksible, og du kan starte, stoppe, pause eller til og med justere budene dine når som helst.

Prisingsmodellen for betaling per klikk, er en enorm fordel for små bedrifter med et stramt markedsføringsbudsjett. Og å ha muligheten til å fokusere på long-tail, nisje- og lokale søkeord lar deg unngå konkurransen med store merker som har enorme annonsebudsjetter.

Selv om disse nisje og lokale søkeordene kanskje ikke mottar like mange klikk som bredere termer, er de mye mer effektive for å drive konverteringer, og det er det som virkelig betyr noe ved dagenes slutt. Så alt i alt er Google ads en god måte å annonsere bedriften din i uansett størrelse, men det er viktig å sette opp gode annonser samt god tracking. 

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *