Hvordan fungerer TikTok algoritmen i 2024?

TikTok algoritmen danner grunnlaget for innholdsutforskning og hvilke videoer som bli vist på plattformen til ulike personer. Betydningen til TikTok algoritmen har evnen til å tilpasse “For You Page” (FYP) for hver bruker, og dermed presentere en unik feed basert på deres preferanser, engasjement og aktiviteter. Å mestre TikTok-algoritmen er essensielt for å forstå hvilket innhold som presterer, samt hvorfor det presterer godt. I denne bloggen skal vi utforske hvordan TikTok-algoritmen fungerer i 2024!

TikTok algoritmen

Hva er TikTok algoritmen?

Det finnes mange måter å beskrive TikTok algoritmen på, men vi tenker å holde det enkelt: TikTok-algoritmen er et system som anbefaler innhold ved å vurdere videoer basert på en kombinasjon av faktorer som blant annet engasjement, brukerpreferanser, videoinformasjon og enhetsinnstillinger.

Algoritmen begynner å samle informasjon om dine interesser og ikke-interesser for å avgjøre hvilke videoer som skal vises på “For You Page”-feeden din. I motsetning til algoritmer på andre sosiale medieplattformer, prioriterer TikToks algoritme innhold basert på brukerpreferanser og engasjement i stedet for følgere eller popularitet. Så kort oppsummert er algoritmen til TikTok et AI program som vurderer hvilke videoer som vil med høyest sannsynlighet engasjere deg som seer mest. 

Viktige faktorer som påvirker TikTok-algoritmen

TikTok-algoritmen tar hensyn til ulike faktorer når den anbefaler innhold til “For You”-feeden. Å mestre slike faktorer hvil hjelpe deg å lage innhold som muligens kan skape mer trafikk. Under har vi listet noen av faktorene TikTok bruker i sin algoritme i 2024/23

Video kvalitet: Høykvalitetsvideoer med tydelige visuelle elementer og god produksjonsverdi har større sjanse for å bli anbefalt av TikTok-algoritmen. Det går helt fint å filme med telefonen, men vær observant på lyd og lyskvalitet under videoen. 

Video fullføring: TikTok verdsetter videoer som blir sett til slutten. Lag innhold som holder seerne interessert fra start til slutt. Dersom personer ser hele videoen din er dette en indikasjon til algoritmen at innholdet ditt er engasjerende, noe som fører til at flere ser den. 

Engasjementsmålinger: Brukerinteraksjoner, som liker, delinger, kommentarer og lagring, er sterke indikatorer på kvalitetsinnhold. Som skaper kan du oppmuntre til engasjement ved å legge til handlinger i videoene dine, og invitere seerne til å like, dele eller kommentere. Denne faktorer henger sterkt samens med video kvalitet, kreativitet og oppbygningen i videoen. 

Video informasjon: Når du laster opp en video på TikTok, kan du gi ytterligere informasjon gjennom bildetekster, hashtags og beskrivelser. Disse detaljene spiller en viktig rolle for å hjelpe algoritmen med å forstå sammenhengen av innholdet i videoen din. 

Interaksjon med TikTok-trender: TikTok er en sosial plattform, og engasjement er nøkkelen for rekkevidde. Ved å aktivt delta i TikTok-samfunnet, følge relevante skapere og samhandle med innholdet deres, øker du sjansene for å vises på “For You”-feeden til brukere med lignende interesser.

Bruksmønstre for appen: TikTok-algoritmen tar hensyn til når på dagen du bruker appen og hvor ofte du bruker den. Ved å poste videoene dine under toppbruksperioder, når flere brukere er aktive på plattformen, øker du sjansen for at videoene dine når et større publikum. Vi har også testet dette flere ganger og sett at hvilken dag du poster videoen ikke har alt for mye å si, men hvilket tidspunkt kan hjelpe med visninger. 

Trendende innhold: TikTok elsker ferskt og trendende innhold. Hold deg oppdatert med de siste trendene og integrer dem i videoene dine for å øke sjansene for å bli anbefalt til et bredere publikum. Kanskje du kan skape din egen trend? 

Brukerpreferanser: TikTok-algoritmen lærer av dine personlige preferanser og tilpasser “For You”-feeden i henhold til dette. Engasjer jevnlig med det innholdet du liker, da dette vil hjelpe algoritmen med å forstå preferansene dine bedre. Dersom du er i bilnsijer og publiserer innhold relatert til dette, vil TikTok forstå dette enda bedre dersom du også engasjerer deg med bil innhold. 

TikTok algoritme faktorer

Tips for å mestre TikTok algoritmen i 2024

1: TikTok-algoritme for visninger

Hold publikumet ditt de første 3 sekundene. TikTok beveger seg raskt, så videoen din må fange seernes oppmerksomhet og vise verdien de første 3 sekundene for å få dem til å stoppe scrolling. Hvis du går glipp av denne sjansen, vil publikumet rulle videre til neste video, og du mister en potensiell kunde/seer. Videre er de første 3  sekundene avgjørende for hukommelse og merkevarebevissthet, ettersom dette definerer om noen velger å se videoen eller ikke. Det er utrolig viktig å skape en solid hook som vekker oppmerksomhet.

2: TikTok SEO

I tillegg til å vises på brukernes “For You”-feed, kan TikTok-videoer også oppdages gjennom søk. Optimalisering av innholdet ditt for søk kan øke sjansene dine for å bli funnet organisk av brukere med spesifikke interesser.

Når du laster opp videoene dine, sørg for å inkludere relevante nøkkelord i videobeskrivelser og hashtags. Tenk på hva brukere ville ha søkt etter når de leter etter innhold som ligner ditt, og implementer disse  nøkkelordene strategisk. TikTok SEO er en helt ny verden. Selv om TikTok primært stoler på algoritmen sin for å presentere innhold for brukere, kan implementering av SEO-strategier bidra til å øke sjansene for at videoene dine når et bredere publikum. Her er noen nøkkelelementer for TikTok SEO:

  • Nøkkelord
  • Hashtags
  • Videobeskrivelser
  • Bildetekster
  • Engasjement og interaksjoner
  • Konsistens og frekvens

3: Publiser en serie

Når du lager en serie med videoer som har lik handling, vil det å avsløre litt mer informasjon hver, eller å reagere på en ny video (dersom det er reaksjons videoer som er serien) få folk til å komme tilbake for mer. Her er noen fordeler med å lage og publisere en serie:

  • Publikumsengasjement
  • Fortellermuligheter
  • Økt seertid
  • Bygging av en innholdsbibliotek
  • Etablering av ekspertise
  • Samarbeidsmuligheter. Husk å planlegge og strukturere serien din effektivt, med tanke på publikumsinteresser og forventninger.
Hvordan lykkes med tiktok

Tips for å øke sannsynligheten for å gå viral på TikTok

Skap autentisk og relaterbart innhold

Autentisitet er nøkkelen på TikTok, altså å være unik og ha ditt eget innhold. Brukere blir  tiltrukket av innhold som føles ekte og relaterbart. Ved å lage videoer som resonnerer med målgruppen din, øker du sannsynligheten for at de engasjerer seg og deler innholdet ditt. Potensielt kan dette være ledende til økt synlighet og viralitet.

Eksperimenter med forskjellige videoformater

Variasjon er som oftest nøkkelen i markedsføring, og det  samme gjelder for TikTok-innhold. Å eksperimentere med forskjellige videoformater, som opplæringsvideoer, utfordringer, lange eller korte videoer osv, holder innholdet ditt friskt samt engasjerende. Det lar deg imøtekomme ulike preferanser og fange oppmerksomheten til et bredere publikum. Du får også da testet hva målgruppen din prefererer. 

Bruk tredende lyder og effekter

TikTok er kjent for sitt store bibliotek med lyder og effekter som brukere kan inkludere i videoene sine. Ved å bruke trendende lyder samt effekter, kan du forbedre underholdningsverdien av videoene dine og gjøre dem mer engasjerende. Fra flere kundecaser ser vi at å redigere inn undertekst når noen snakker, samt implementere animasjoner underveis, bidrar til høyere engasjementstid. 

Engasjer deg med publikumet ditt

Engasjement er toveis på TikTok. Ved å aktivt svare på kommentarer og meldinger fra publikumet ditt, bygger du en forbindelse og fremmer en følelse av fellesskap. Dette engasjementet kan føre til lojale følgere som er mer sannsynlig å engasjere seg med og dele innholdet ditt, noe som øker dets viralitet. Du kan for eks lage videoer som svarer på ulike spørsmål osv. 

Vær konsistent

Du er sannsynligvis lei av å høre dette, men det er noe av det viktigste, så vi kommer til å si det uansett: Som med hvilken som helst sosial medieplattform, er konsistens nøkkelen. Ved å etablere en plan for innholdsoppretting og publisering, opprettholder du momentumet og holder publikumet ditt engasjert. Å jevnlig laste opp ferskt innhold øker sjansene dine for å bli oppdaget av nye brukere og hjelper deg med å bygge en lojal følgerbase. 

Mens TikTok-algoritmen kan virke kompleks, vil implementering av disse strategiene gi deg et solid grunnlag for å øke synligheten og suksessen til ditt innhold på plattformen. Ved å følge beste praksis, eksperimentere med forskjellige tilnærminger og holde seg oppdatert med plattformens endringer, kan du optimalisere din tilstedeværelse og maksimere sannsynligheten for å nå et større publikum på TikTok i 2024. 

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *