fbpx

Er Facebook annonsering relevant i 2024?

Nå som vi er i 2024, og du sannsynligvis tenker på markedsføringsstrategiene for året, er det et hav av sosiale medieplattformer å velge mellom. Blant disse skiller Facebook seg ut som en av de mest innflytelsesrike markedsplassene. Hvis du lurer på om det er relevant for din markedsføring i 2024, er vi her for å veilede deg. I denne veiledningen vil vi utforske noen av de største fordelene med Facebook-annonsering tilgjengelig for markedsførere i 2024.

Facebook annonsering

Hva er Facebook-annonsering?

Før vi ser nærmere på fordelene med Facebook-annonsering, la oss starte med grunnleggende.

Hva er Facebook-markedsføring?

Facebook plattformen brukes av et enormt antall bedrifter over hele verden. Merker og bedrifter bruker Facebook-annonser for å oppnå ulike mål, fra å øke merkevare bevisstheten til å drive trafikk til nettsiden samt generere salg.

Brukervennligheten til Facebook som et markedsførings verktøy er utrolig verdifull, og med en riktig uttenkt strategi kan Facebook/Instagram være en game-changer for bedriften din. Når vi refererer til Facebook-annonsering, inkluderer vi også Instagram-annonsering. Når du oppretter betalte annonser eller organisk innhold, kan du fritt velge å annonsere på Facebook, Instagram eller begge deler. Så i denne bloggen kommer vi til å fokusere på Facebook-annonsering, selv om Instagram-annonsering har tilsvarende likhetstrekk. Så, hva er fordelene med Facebook-annonsering i 2024?

Fordelene med Facebook-annonsering i 2024

1. Du kan nå en enorm målgruppe av potensielle kunder.

For å si det enkelt og kort, så er Facebook en enorm markedsføringsplattform. Nylig data viser at Facebook nå tiltrekker seg omtrent 3 milliarder månedlige aktive brukere, etter å ha passert 2 milliarder i 2017. Dette er en imponerende tall, men spørsmålet er nå er denne brukerbasen egentlig relevant å annonsere til? 

For det første betyr denne enorme rekkevidden (antall brukere kommer an på nisje og demografi du målretter etter) at du  stort sett nesten er garantert å finne et viss antall potensielle kunder på Facebook-plattformen. Når du har tilgang til en stor målgruppe, blir det mye enklere å engasjere nye potensielle kunder, konvertere dem til kunder og gjenta prosessen. For det andre gir omfanget av Facebook deg muligheten til å skalere kampanjebudsjettet uten å bekymre deg for å nå et tak. Med riktig strategi vil du kunne øke utgiftene jevnt og generere leads, salg, klikk og eksponering uten å ofre kostnadseffektivitet. 

Til slutt er størrelsen på Facebook målgruppen veldig nyttig når det gjelder maskinlæring og optimalisering av kampanjer, men husk at det viktig å la annonsen stå på i minst 1-2 uker før du vurderer resultatet. Veksten av Facebook ser ikke ut til å bremse seg ned i 2024, så du vil ha mange muligheter til å øke merkevarebevisstheten, tiltrekke nye kunder og skalere opp markedsføringen din. 

Facebook målgruppe

2. En god måte å holde eksisterende kunder engasjert med merket ditt

Facebook vil utvilsomt forbli et verktøy for betalt markedsføring i 2024, men det tilbyr også enestående muligheter for organisk markedsføring i sosiale medier.

Mens det er enkelt å være besatt av å tiltrekke nye kunder gjennom Facebook-annonsekampanjer, ettersom dette er en måte for raske klikk og salg, kan organisk markedsføring hjelpe deg med å opprettholde langsiktige inntekter og vokse en svært engasjert følger gruppe. Mange merker og bedrifter lar Facebook bedriftssidene sine samle støv (altså de poster ingen ting), noe som gir deg en strålende mulighet til å etablere en livlig og aktiv merkevare tilstedeværelse. 

Nøkkelen her er konsistens!

Hvis du kan forplikte deg til å svare kundene dine, legge ut kvalitetsinnhold på Facebook-siden din og adressere ulike spørsmål kunden måtte ha, vil den organiske strategien din gi avkastning på lang sikt. 

3. Du kan utnytte avanserte målrettingsalternativer

Ved å ta ibruk de avanserte målrettings muligheter som er tilgjengelige på plattformen, kan du starte utrolig effektive og spesifiserte annonsekampanjer som maksimerer konverteringer og minimerer anskaffelseskostnader. Når det gjelder grunnleggende målrettings mulighetene, tilbyr Facebook et utvalg forhånds bygde målgrupper som kan brukes for å nå potensielle kunder. Du kan rette Facebook kampanjene basert på sted, demografi, adferd og interesser.

Imidlertid kommer de virkelig kraftige målrettingsalternativene i form av egendefinerte målgrupper. 

Facebooks egendefinerte målgrupper bygges ved hjelp av førstepartsdata, noe som gjør det mulig å nå potensielle kunder som allerede er kjent med bedriften din på noen måte. Vi har erfart at vanlig interessebasert annonsering ikke er like effektiv som før, noe som har ført til at vi foretrekker å starte med en “åpen målgruppe” -profil. Dette betyr å annonsere til alle innenfor en demografi. 

Ved hjelp av egendefinerte målgrupper kan du sette opp «lookalike»-målgrupper, det vil si personer som ligner på de som har besøkt nettstedet ditt, handlet hos deg eller deltatt i andre aktiviteter. Du kan også opprette en retargeting-målgruppe og annonsere bare til de som har kjøpt noe eller besøkt siden/lagt noe i handlekurven. Denne datadrevne målrettingen er en av de største fordelene med Facebook-annonsering og en av hovedgrunnene til at Facebook-annonser bør være en del av markedsplanene dine for 2024.

Facebook targetting

4. Du kan bruke flere annonseformater

Det er ingen “one-size-fits-all” løsning for digital annonsering, og for å oppnå en mangfoldig rekke ulike mål trenger du også ulike annonseformater. Dette er hvor Facebooks annonseformater gir seriøs verdi. Enten du prøver å oppmuntre til engasjement eller drive lead-generering, vil du finne perfekt plassering for oppgaven. 

Her er hoved valgene for annonseformater du kan bruke på Facebook:

  • Fotografier/Enkeltbilde-annonser
  • Videoannonser
  • Stories-annonser
  • Messenger-annonser
  • Karusell-annonser
  • Lysbildefremvisnings-annonser
  • Samling-annonser

Denne samlingen er en enorm fordel når det kommer til annonsering via sosiale medier, ettersom du kan eksperimentere med forskjellige formater til du finner det som fungerer for bedriften din.

Facebook annonseformater

5. Du kan få tilgang til en grundig analyse

Facebook sin analytics er designet for å levere nøkkel innsikter som er enkle å fordøye, noe som er nødvendig når du gjør endringer enten i bilde, videoen, annonseteksten eller hele strategien. 

Under er bare noen få av funksjonene i annonserapporteringen som kan hjelpe deg med å kjøre mer effektive og mer lønnsomme kampanjer:

  • Du kan få tilgang til kjerne tall (f.eks. rekkevidde, visninger, klikk, CTR, CPC, CPM) i sanntid, slik at du får et øyeblikksbilde av annonsens ytelse. Husk igjen at du må vente 1-2 uker før tallene i annonsen blir relevante, eller så er ikke annonsen ferdig optimalisert og har ikke nokk data. 
  • Du kan opprette tilpassede rapporter som inkluderer alle prioriterte måle elementer. 
  • Du kan spore konverteringer (f.eks. salg, abonnementer, nedlastinger) ved hjelp av Facebook-pikselen (Vi anbefaler og bruke Pixel og API) og tilordne dem til spesifikke annonser.
  • Du kan opprette, starte og overvåke ytelsen til A/B-tester. 


Konklusjon

Facebook er en av de mest pålitelige og effektive sosiale medieplattformene per dags dato etter våres mening – og det kommer sannsynligvis ikke til å endre seg i 2024. Du har også andre plattformer som Google og TikTok som også vil prestere godt i 2024, men Facebook/Instagram vil nok ta den overordnede seieren (dette kommer litt an på hvor i kjøps fasen bedriften er samt målgruppen du annonserer til). 

Uansett hva markedsføringsmålene dine er neste år, er det svært sannsynlig at Facebook-annonsering kan spille en viktig rolle for å hjelpe deg med å oppnå dem.

Fordelene med Facebook-annonser er nesten endeløse, fra målgrupperetning til inngående analyse og enorm plattform rekkevidde. Ved å integrere Facebook i dine markedsføringsstrategier, vil du mulig kunne oppnå en vekst i salg, rekkevidde og engasjement (men dette kommer an på annonse strukturen og strategien).  

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *