fbpx

Slik får du flere følgere på sosiale medier i 2024

Er du ute etter å tiltrekke deg flere følgere på sosiale medier? Fra et perspektiv kan innholdet ditt ses som en måte å uttrykke deg selv eller gi verdifull informasjon til andre. Ditt merke blir påvirket av hvilket innhold du velger å publisere, samt hvor ofte du publiserer. 

For å oppnå langsiktig suksess er det avgjørende å posisjonere seg selv som en verdifull informasjonskilde eller en engasjerende bedrift/person for målgruppe. Det handler om å sette deres behov først i stedet for å fokusere utelukkende på seg selv. Spesielt yngre brukere av sosiale medier ønsker verdi fra merkene de følger. I denne artikkelen skal vi utforske ulike taktikker og triks for å øke følgerbasen din på sosiale medier i 2024!

Få flere følgere

Vær et merke verdt å følge

Det er ikke tilstrekkelig å bare ha en overflod av innhold eller annonser, dersom det ikke treffer målgruppen din. Dersom du fremstår som uekte eller lite engasjert i kunden, blir det vanskelig å bygge opp en følger base. Mennesker ønsker å finne mening i merkene eller personene de velger å følge.

Forestill deg en bedrift eller en person som bare deler innhold en gang i måneden, uten å tilføre noen spesifikk verdi. De publiserer innhold som kun appellerer til dem selv, uten å fokusere på behovene til følgerne og målgruppen sin. Ville du valgt å følge en slik bedrift eller side på sosiale medier? Sannsynligvis ikke. Derfor er det avgjørende å skape en troverdig tilstedeværelse på ulike sosiale medieplattformer, som for eksempel Instagram, Facebook, TikTok, Snapchat, LinkedIn, osv. Så hvordan kan man egentlig oppnå dette? 

Fokuser på målgruppen og kunden

Mange kunder med problemer knyttet til et produkt/tjeneste henvender seg nå til bedriften/personen på sosiale medier, for å få hjelp, isteden for å vente på svar på e-post eller telefon. Disse personene vil mulig bli gjentakskunder og være villige til å kjøpe fra deg igjen, dersom de vet at de kan stole på at du vil hjelpe dem med eventuelle problemer.

Videre er det en effektiv praksis å lage informative videoer som direkte adresserer ulike spørsmål eller bekymringer kundene måtte ha om produktet eller tjenesten. Gjennom slike videoer bygger bedriften en høyere grad av autoritet overfor kundene. Dette sender et tydelig signal om at selskapet er engasjert i å adressere kundenes spørsmål og usikkerheter på en grundig og tilgjengelig måte.

For å styrke båndet mellom bedriften/personen og målgruppen, er det også essensielt å utnytte de ulike sosiale mediekontoene, for å skape et fellesskap. Dette oppnås ved å engasjere seg aktivt med målgruppen sin, gjennom å svare på alle kommentarer samt besvare spørsmål i innlegg. Denne interaktive tilnærmingen bidrar ikke bare til å øke synligheten til bedriften, men den legger også grunnlaget for å utvikle et ekte forhold med målgruppen. Dette skaper en følelse av samhørighet og lojalitet, som er avgjørende for å bygge et sterkt og langsiktig forhold til følgerne på sosiale medier. Vi har selv sett i flere kundecaser at ved å besvare alle mulige spørsmål og usikkerheter til en tjeneste, vil følgerbasen vokse sakte men sikkert. 

Fokus på kunden

Etabler din stemme og tone

Du bygger din egen “stemme” og “tone” når du snakker, skriver, designer, poster, svarere og lanserer nye produkter/tjenester. Personer bygger et inntrykk av merket ditt, basert på væremåten og stemmebruken. Gjør kunden til sentrum, sett fokus på deres bekymringer og snakk om deres problem. Ved å snakke på en måte som treffer kunden vil de føle seg mer hørt og bygger en mer troverdighet ovenfor bedriften.

Skriv fra deres perspektiv. Vær tydelig slik at leserne vet hva de kan få som er til nytte for dem. Vær tydelig fremfor smart, unngå sensasjonalisme (overbetoning) og dropp dramaet. Det er viktig for bedrifter å finne sin egen stil og tone på sosiale medier. Dette gir merkevaren din en unik identitet og gjør at følgerne kan kjenne igjen og relatere seg til deg.

Prøv en "mindre er mer" tilnærming

Før 2021 lå fokuset på sosiale medier primært på kvalitet fremfor kvantitet. Merkevarer strebet etter å sikre at de var “top of mind” hos deres publikum og målgruppe, noe som resulterte i hyppige innlegg, til tider flere ganger om dagen. Imidlertid i dagens situasjon hvor nesten alle bedrifter retter oppmerksomheten mot sosiale medier, opplever kundene en overflod av meldinger fra ulike merker. 

Vi tenker at for å skille seg litt mer ut på sosiale medier i 2024, er det viktig nå å teste en tilnærming hvor mindre er mer. I stedet for å poste hyppig kun basert på ønske om visninger, bør du fokusere på å levere gjennomtenkte innlegg som tilfører verdi til ditt publikum. Dette kan innebære å redusere frekvensen av innlegg fra for eks 14 innlegg i uken til 7 innlegg i uken.

Vi forstår at det er fristende å poste ofte for å få flere visninger og likes, men ved å tenke gjennom innholdet slik det passer målgrupper, vil du potensielt oppnå en økt følgerbase. Kvaliteten i innholdet vil da utmerke seg, og din merkevare vil skape en varig innvirkning på følgerne dine, selv om det betyr at du poster sjeldnere. Vi har selv sett at seere ønsker heller å se 1 video/bilde om dagen som er veldig relevant sammenlignet med 2-3 om dagen som ikke er like relevant.

 
Godt innhold

Fokuser mer på videoer fremfor bilder

Etterspørselen etter video og kort formet video innhold er i en stadig økning. I 2024 vil det sannsynligvis være enda større etterspørsel etter video. Rapporter viser blant annet at video er den mest foretrukne innholdstypen for sosiale mediebrukere, med 81% av internettbrukere som sier at de foretrekker video over andre typer sosialt medieinnhold.

For eksempel gir Facebook større prioritet til videoer delt direkte på plattformen sammenlignet med andre typer innhold. Videoer delt direkte på plattformen oppnår 135% høyere rekkevidde sammenlignet med andre typer innhold, inkludert YouTube-videoer delt på plattformen. Facebook og Instragm fokuserer også mer og mer på Reels videoer. Dette er da altså korte video snutter som du som bedrift produserer eller du som enkeltperson.

Videoer delt på Facebook genererer større engasjement – kommentarer og delinger – enn noen annen type innhold delt på plattformen. Vi har selv testet både videoer og bilder når vi ønsket å øke følgerbasen for en av samarbeidspartneren våres. Vi ser at 9/10 ganger overpresterer video innhold i forhold til statiske bilder når det gjelder rekkevidde og engasjement.

Dra nytte av rekkevidden til stories

Stories startet originalt som en funksjon som bare var tilgjengelig på Snapchat. Imidlertid innså andre sosiale plattformer hvor populære Stories er, og i dag har mange av de største sosiale medieplattformene, inkludert Facebook, Instagram, LinkedIn, TikTok og Twitter, sin egen versjon av stories.

Story er en funksjon som lar brukere poste innhold – enten bilder eller videoer – som vises øverst i appen og forsvinner etter 24 timer.

Hvis du ikke har utnyttet Stories-funksjonen på forskjellige plattformer, spesielt Facebook og Instagram, bør du begynne å dra nytte av denne trenden i 2024 for å utvide rekkevidden din.

Instagram Stories

Engasjer brukerbasen din

Bruk av avstemninger har vist seg å være en veldig effektiv strategi for alle på sosiale medier. Grunnen til at dette er så effektivt er for å få kunder til å dele sine meninger og velge et svar alternativ. Et eksempel kan være at bedriften stiller et spørsmål “Hvilken tjeneste eller produkt ønsker dere tilbud på” Så er det satt opp ulike opsjoner slik at målgruppen kan engasjere seg og føle seg inkludert. Vanligvis trenger ikke folk mye overtalelse for å delta i online avstemninger.

Bortsett fra det enkle målet om å øke engasjementet, hjelper online avstemninger deg også med å føle på meningene til målgruppen din, samt få innsikt i følernes meninger. Som avstemninger er også quizer effektive midler for å samle engasjement gjennom svar. De er like klikkbare som avstemninger og enda mer intrikate for brukere hvis du stiller riktige spørsmål til målgruppen din.

Lag en "serie"

En sosial medieserie er i utgangspunktet en ny tilnærming til hovedinnholdet du allerede lager for TikTok Instagram, Facebook osv. Målet med en serie er å lage flere videoer som dreier seg om ett spesifikt emne. Deltemaet skal fortsatt være likt nok det vanlige innholdet ditt – for å sikre at det fortsatt resonerer med følgerne dine – men også gi ny informasjon og underholdning. 

En sosial medieserie er ikke bare en praktisk måte å generere nytt innhold for Instagram- og TikTok-kontoene dine, men det kan også hjelpe deg med å tiltrekke deg nye følgere ved å diversifisere innleggene dine. En annen måte å se på en serie i sosiale medier på er å lage  spesifikt innhold som du lager forskjellige deler av (altså del 1 og del 2). En kunde vi hadde tidligere lagde en video der de reagerte på ulike videoer innenfor deres nisje. Dette økte oppmerksomheten og engasjement på Facebookg og TikTok betraktelig. Dette lagde vi en serie av, noe som betyr at vi lagde flere ulike  videoer som omhandlet at de reagerte på videoer eller klipp innen nisjen. Dette engasjerte seeren og fikk dem til å følge for å se mer av innholdet som ble produsert.

Video Filming

Oppsummert

I 2024 er suksess på sosiale medier mer avhengig av kvalitet enn kvantitet. Ved å være autentisk, prioritere kundeservice, og finne en tydelig stemme, kan merker og personer skille seg ut og bygge lojale følgere.

En strategi med fokus på gjennomtenkte innlegg, videoinnhold, og bruk av funksjoner som Stories og avstemninger, vil ikke bare styrke rekkevidden, men også engasjere og skape et fellesskap med målgruppen. Med denne helhetlige tilnærmingen kan bedrifter ikke bare vokse sin følgerbase, men også etablere en varig og positiv tilstedeværelse på sosiale medier. Så i møtet med 2024, er nøkkelen til suksess å være relevant, engasjerende og tilby verdi til dine følgere.

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *