fbpx

Hva er A/B-testing?

Å lansere en vellykket annonsekampanje på Facebook kan kreve mer enn kun kreativt innhold og et høyt budsjett. For å virkelig finne ut hva som fungerer best for din målgruppe, kan det å implementere A/B-testing, potensielt være en god tilnærming. Derfor skal vi i denne bloggen gå gjennom hva A/B testing er, hvordan man kan komme i gang med A/B testing og våres egen erfaring med A/B testing. 

A/B-testing (også kjent som split testing) er en tilnærming som gir deg muligheten til å systematisk evaluere ulike varianter av dine annonser for å fastslå hvilken annonser som kan gi de mest optimale resultatene. Denne strategien er en undersøkelse der du tester to eller flere versjoner av samme annonse, og gjennom dette prosessen identifiserer du hvilke elementer som mest effektivt appellerer til dine målgrupper.

Ved å gjennomføre A/B-testing, åpner du opp for eksperimentering med små og mer større endringer i forskjellige elementer. Dette kan være for eksempel overskrifter, bilder, tekster og Call-to-Action (CTA). Variasjon ved de ulike elementene gir ikke bare innsikt i umiddelbare effekter, men gir også verdifull forståelse av hva som kan være mest effektivt for de spesifikke målgruppene du retter deg mot.

Denne type testingen sier mer enn kun hvor suksessrik en enkel annonse kan være. Med A/B-testing kan du også gå mer i dybden for å forstå forbrukeratferd til dine målgrupper. Her kan du få forståelse om ting som: Hva foretrekker de når det gjelder visuelle elementer? Hvordan reagerer de på endringer i språkbruk eller CTA? Disse detaljene kan bli viktig for å tilpasse dine annonser, slik at du kan skape en mer engasjerende opplevelse for dine målgrupper.

A/B test

Hvordan komme i gang med A/B-testing?

Definer målsetninger

Før du hopper inn i A/B-testing må du sette deg ned og tenke på hva du egentlig vil oppnå. Hva er grunnen til at du tester? Er det for å få flere folk til å klikke på annonsene dine, få flere til å kjøpe noe, eller kanskje spare litt penger på annonsering? Å være helt klar på målene dine er viktig, for å vite hvordan du skal tilnærme strategien din. Bestem deg for hva du virkelig ønsker å oppnå. Når du har satt deg klare mål, blir det lettere å se hva som fungerer og hva som ikke gjør det når testen er ferdig.

Dette steget er særdeles viktig trinn for A/B-testingen din. Med klare målsetninger på plass, har du en bedre idé om hva du skal se etter og hva du kan forbedre. Med klare mål er du bedre rustet til å gjøre smarte valg og gjøre annonsene dine enda bedre.

Målsettinger
Variabler

Identifiser variabler

Når du skal teste forskjellige ting med A/B-testing, må du velge nøye hva du vil sjekke ut. Dette kan være alt fra bilder, videoer, overskrifter og tekster som sier hva folk skal gjøre (CTA). Det er viktig å ikke gjøre for mange endringer samtidig. Hvorfor? Fordi det gjør det vanskelig å vite hva som faktisk utgjør en forskjell.

La oss ta et eksempel. Du har en annonse som omhandler at du ønsker å selge en tredemølle, og du vil se om et nytt bilde får flere til å klikke på annonsen. Hvis du også endrer overskriften samtidig, og flere klikker på annonsen, så vet du ikke om det er bildet eller overskriften som gjorde forskjellen. Det blir som å prøve å finne ut hvilken ingrediens som gjør kaken bedre når du har endret hele to elementer i oppskriften.

Derfor er det viktig å endre bare en variable om gangen. Da blir det mye lettere å se hva som faktisk fungerer. Når du finner ut hva som funker, kan du bruke det for å gjøre annonsene dine enda bedre. 

Deling av målgruppe 

For å gjøre en god A/B-test, er det viktig at du deler opp målgruppene dine nøye. Det betyr å ta folkene du ønsker å nå, og dele dem i to eller flere grupper. Deretter viser du hver gruppe en litt annerledes annonse. Dette gjør man for å se hva som fungerer best for dine målgrupper.

La oss ta et eksempel. Se for deg at eier et lokalt bilverksted, og du lurer på om flere folk tar kontakt hvis du bruker «les mer» eller «kontakt oss» som CTA på Facebook annonsen din. For å finne denne ut kan du dele segmentet ditt i to grupper. Den ene gruppen ser  «les mer» som CTA på annonsen og de andre ser  «kontakt oss». Når de benytter CTA-en fra annonsene, kan du identifisere og se du hva som fungere og ikke.

Det viktige her er å være sikker på at gruppene er like. Hvis du gir den ene gruppen, brukere som er interesserte i biler og den andre gruppen, brukere som egentlig er mest interesserte i båter, blir det ikke en god sammenligning. Så deling av målgruppene på en smart måte er en viktig faktor, og det gjør at du kan se hva som er fungerer og ikke for akkurat dine segmenter.

Segmentering
Optimalisering

Innsamling, analyser og optimaliser

Når du tester Facebook-annonsene dine, er det veldig viktig å samle inn informasjon på riktig måte. Du kan sammenligne det med å lage en oppskrift, du trenger alle ingrediensene og følge trinnene nøye for å få den beste kaken.

Under testingen må du se på tallene nøye. Dette er som å holde styr på for eksempel hvor mange folk som har besøkt butikken din. Tallene du skal se på er henger i sammen med hva slags målsetninger du har satt for A/B testingen. Det kan være hvor mange som har klikket på annonsen din, hvor mange som faktisk kjøpte noe, eller andre viktige tall. Dette er indikatorer som viser deg hvordan annonsen din presterer.

Hvis for eksempel mange klikker, men ingen kjøper, kan det være noe med nettsiden din som ikke fungerer. Hvis ingen klikker, kan det hende annonsen din ikke er interessant nok. Ved å se på tallene, får du ikke bare en ide om hvordan kampanjen går, men du får også spesiell innsikt i hva som gjør at segmentene dine konverterer. Når du vet hva som fungerer og ikke fungerer, kan du justere annonsene dine for å optimalisere dem. Vær nøye med å samle inn riktig data, for å se hva som fungerer og appelerer best til dine segmenter ut i fra dine målsetninger.

Egen erfaring med A/B testing

I vårt markedsføringsbyrå har vi selv oppfattet A/B-testing som en god tilnærming som vi har har og kommer til å benytte oss av. Vi benyttet oss av en manuell A/B testing med Facebook annonser, der vi har opprettet to separate kampanjer for å sammenligne ytelsen. Dette har gitt oss god informasjon om hva som fungerer for de spesifikke målgruppe vi målrettet annonsene våre imot. Dette er god informasjon som vi kommer til og benytter oss av, for nåværende og fremtidige kampanjer. Det er verdt å merke seg at selv om vi benytter manuell A/B testing, tilbyr også plattformer som Facebook en innebygd A/B-testingfunksjon. Denne funksjonen gir en mer automatisert tilnærming til testingen og kan være spesielt nyttig for de som ønsker en mer enklere tilnærming.

Egen erfaring

Oppsummering

I denne bloggen har vi sett på  A/B-testing og hvordan dette kan være en verdifull tilnærming for å forme vellykkede annonsekampanjer. A/B-testing er mer enn bare en evaluering av annonseeffektivitet, det gir også informasjon om brukeradferden til de ulike segmentene.

Gjennom å eksperimentere med variabler som overskrifter, bilder og CTA, gir A/B-testing ikke bare svar på hva som fungerer øyeblikkelig, men det avdekker også dypere innsikt i målgruppens preferanser. Det handler om å forstå  elementene som appellerer mest og hva som virkelig driver konverteringer.

Viktigheten av klart definerte målsetninger, nøye identifiserte variabler, riktig segmentering av målgruppen og nøyaktig innsamling av data er viktige faktorer som kan spille en stor rolle for en vellykket A/B-test. Dette gir evnen til å tilpasse og optimalisere annonsene basert på faktiske data og få en dypere forståelse av målgruppen. Kommer du til å benytte A/B testing for din neste kampanje?

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *